Communicativ och Cellip — ett partnerskap som tar telefoni i Teams in i framtiden

/, Case Study/Communicativ och Cellip — ett partnerskap som tar telefoni i Teams in i framtiden

Communicativ och Cellip — ett partnerskap som tar telefoni i Teams in i framtiden

— Investerar du i ny teknik men översätter det gamla sättet att arbeta till den nya plattformen? Då kommer du aldrig få ett effektivt samarbete på företaget. Världen och vårt sätt att kommunicera förändras, det gäller att hänga med. Eric Hartsink, vd Communicativ.

Eric Hartsink är vd och grundare av Communicativ, en kommunikations- och samarbetsintegratör med bas i Nederländerna. Communicativ är en Microsoft Trusted Partner med fokus på att leverera värde till de kunder som använder Microsofts plattform, framför allt Teams. Ett fokus de delar med Cellip.

Med snart tio års erfarenhet av Unified Communication, UC, har Eric stor erfarenhet av att skapa effektiv kommunikation. UC handlar i grunden om att integrera system för kommunikation såsom telefoni, mejl, chatt och videosamtal i ett och samma gränssnitt, men UC syftar även till att användarna ska få största möjliga nytta av verktygen.

En lösning ingen annan har

De två företagen möttes på en oväntad plats, varken i Sverige eller Nederländerna utan i Las Vegas. Eric hade precis hållit ett större föredrag om Unified Communication, och om gapet mellan befintliga plattformar och kundernas behov. Efter föredraget kom en glad och entusiastisk Esko, vd för Cellip, fram och presenterade sig.

— Esko berättade att han hade lösningar för gapen i leveransen. Jag tänkte ”no way, ingen har det”. Esko förklarade sin lösning och jag förstod att det kunde gagna mina kunder. När jag senare hörde mig för med Microsoft berättade de att Cellip är riktigt duktiga och att även de var en Trusted Partner, berättar Eric.

Ett äkta partnerskap

När Eric söker samarbetspartners är det viktigt att de kan addera värde till Communicativs erbjudande men också att Communicativ kan addera värde till deras, annars blir det inte ett riktigt partnerskap i Erics mening.

Communicativ har på pappret sina kunder i Beneluxländerna men många av dem är internationella företag med kontor runt om i världen. Varje marknad har sin särart, till exempel är det vanligt att telefonisystem säljs av teleoperatörer i Norden medan de i Benelux säljs av IT-företag.

Partnerskap blir allt viktigare för att samarbeta på marknader med olika behov och traditioner. Att ha en lokal partner på en annan marknad är ett win-win-scenario för Communicativ och Cellip eftersom de har samma mål och fokus när det kommer till kunderna.

Något som Eric verkligen uppskattar med teamet bakom Cellip är den pragmatiska inställningen till marknaden och kunderna. De söker lösningar så snart en fråga dyker upp utan att de behöver eskaleras via ledningsgrupper eller komplicerade ärendehanteringssystem.

— Det finns många företag som tar en produkt till marknaden men misslyckas med att erbjuda innovation och stöd till partners och kunder. Cellip levererar på alla punkter. Deras produkter lever upp till det de lovar och vi ringer direkt till dem om vi har frågor och funderingar.

Framtidens telefoni i Teams

Eric har sett att kundernas telefonivanor förändras. Det är inte längre viktigt att komma ihåg ett telefonnummer eller hålla reda på vilken enhet som används – fast telefon, mobil eller Skype. Förut var det svårt att införa nya system och enheter på stora företag. Systemen var avancerade att integrera och allt för ofta fristående med komplicerade gränssnitt.

— Idag lanserar vi telefoni och kommunikationsverktyg i företag med 1 000 anställda inom en tidsram på 8–10 veckor. Det visar på Teams användbarhet. Samtidigt ökar antalet små företag med under 100 anställda med kontor i flera länder med behov av effektiva kommunikationsverktyg. Världen förändras och ett nytt kommunikationslandskap håller på att växa fram, berättar Eric.

Kontrollen över kommunikationen har börjat förflyttas från systemägare till användarna. Flexibiliteten i Teams och telefoni i Teams gör att verktyget anpassar sig till situation och användare istället för tvärt om. Ett gränssnitt för all kommunikation på alla enheter gör samarbete enklare och effektivare. Det ställer krav på system och leverantörer som nu måste samarbeta på en djupare nivå för att möta kundernas krav och förväntningar.

— Vi ser att företag blir allt mer internationella. Ett litet företag som Communicativ levererar globalt, från Kanada till Hongkong. Vilket ställer höga krav på oss och våra partners. Cellip har många smarta människor, vi lär av dem och de lär av oss – ett riktigt partnerskap, avslutar Eric.

 

Detta är en extern artikel som vi också valt att publicera här på vår blogg.

By |2020-06-29T13:59:48+00:00december 11th, 2019|Återförsäljare, Case Study|0 Comments

Om skribenten: