Competella flyttade sin telefoni till Microsoft Teams

/, Företagstelefoni, Microsoft Teams/Competella flyttade sin telefoni till Microsoft Teams

Competella flyttade sin telefoni till Microsoft Teams

Competella utvecklar kontaktcenter- och telefonistlösningar baserade på Microsoft Teams. Att de skulle vara tidiga med att flytta över sin egen telefoni till plattformen var med andra ord en självklarhet. Eftersom de redan hade valt Cellip som operatör på grund av förhållandet mellan pris och prestanda var det självklart att de skulle fördjupa samarbetet.


Competella är ett internationellt bolag som utvecklar kontaktcenter- och telefonistlösningar baserade på Microsoft Teams och Microsoft Skype for Business, för företag som vill effektivisera sin kommunikation. De erbjuder sina lösningar via partners och har i dagsläget drygt 800 kunder runt om i världen. Huvudkontoret ligger i Stockholm men de har även kontor i Norge, Danmark och Pakistan.

Arbetet med att gå över från Microsoft Skype for Business till Microsoft Teams telefoni påbörjades våren 2019. Karin Lindberg som är Presale- och försäljningsansvarig kom in tidigt i projektet. Hon berättar att orsaken till övergången var att testa de egna applikationerna med anpassning till Microsofts plattform för Teams.

— För många andra är det säkert tryggt att ligga kvar på något som de vet hur det fungerar, men det är inget alternativ för oss. Det är mot Teams marknaden styr så det är där vi ska vara, konstaterar Karin.

Cellip var det naturliga valet

Competella har tidigare haft en hybridlösning med egna servrar vid sidan om Office 365-molnet. När Microsoft flyttar från Skype for Business och lokalt installerade program till molntjänster och Teams var det naturligt för Competella att följa med på samma resa.

För att kunna utnyttja funktionaliteten i Teams fick de ta ytterligare steg och lägga upp mer i molnet. För att integrera telefoni i plattformen behövdes en partner och då föll valet på Cellip.

— Vi var redan kunder hos Cellip och samarbetet har fungerat så bra att det var naturligt att välja dem som samarbetspartner för Teams telefoni. Vi uppskattar att Cellip var tidigt ute med Teams telefoni och att de, likt oss, har en tydlig Microsoft-strategi.

Flera leverantörer inblandade i bytet

Competella hade redan mobilabonnemang och några fasta abonnemang via Cellip, men flera fasta abonnemang hos andra leverantörer. Att flytta Cellipabonnemangen till Teams telefoni var enkelt men numren från andra operatörer var inte helt smärtfritt.

— De abonnemang vi hade hos Cellip flyttades över snabbt. Det var svårare med de andra fasta numren och framförallt de utländska. Det berodde på att våra andra leverantörer inte släppte ifrån sig numren så snabbt som vi hade hoppats. Det är en sak som kan vara värd att tänka på, att sådant kan ligga utanför operatörens kontroll om det är flera leverantörer inblandade, berättar Karin.

”Just nu är Teams en bra plattform att vara på”

Den färdiga lösningen består idag av 30 anknytningar till Teams telefoni i Sverige, Norge och Danmark. 25 av abonnemangen används av Competellas anställda och de resterande fem är testabonnemang som används för att utveckla företagets egna produkter.

Microsoft Teams telefoni har fungerat lika bra som förväntat. Däremot saknar Karin och hennes kollegor fortfarande viss funktionalitet i Teams, som är en relativt ny plattform. Bland annat gränssnitt mot stödsystem.

— Men det är bara en tidsfråga. I och med att Teams är en plattform som Microsoft satsar väldigt mycket på kommer det hela tiden ny funktionalitet. Både inom området som vi jobbar med, det vill säga kommunikation, och i själva plattformen. Just nu är Teams en väldigt bra plattform att vara på.

Vad händer härnäst?

Competellas Teams telefoni-resa har bara börjat. Nu kan de lägga fullt fokus på att utveckla sina egna tjänster för kontaktcenter- och telefonistlösningar för plattformen. En av deras partners som säljer vidare deras produkt till sina kunder är Cellip.

— Samtidigt som vi har Cellip som leverantör är de också en partner. De säljer våra tjänster som en tilläggstjänst till sin egen växel för den som fullt ut vill lämna en traditionell växel och dra nytta av Microsofts kommunikationsplattformar, säger Karin och avslutar:

— Vi följer utvecklingen kring Teams och kommer så småningom att helt lägga våra tjänster i Azure-molnet. På så vis ska det bli lika enkelt att ta del av våra lösningar som det är att ta del av Teams Telefoni.

By |2019-10-29T12:21:58+00:00oktober 29th, 2019|Case Study, Företagstelefoni, Microsoft Teams|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.