Hur har Microsoft Teams förändrat säljarens vardag?

/, Office 365/Hur har Microsoft Teams förändrat säljarens vardag?

Hur har Microsoft Teams förändrat säljarens vardag?

Tiden då säljare åkte land och rike runt för att fika pistagelängder med kunder är över. Det är nog de flesta överens om. Ny teknik har öppnat upp nya möjligheter att vara effektiv och jobba smartare. Men sällan ser vi en berättelse utifrån en vanlig säljares vardag, ofta snöar vi in oss på nya spännande finesser och tekniska funktioner. Ja, vi är medskyldiga, för vi älskar teknik och hur den gör livet lättare och roligare. Låt oss ta en titt på hur det kan se ut för en vanlig säljare på ett alldeles vanligt företag.

Andreas Adolfsson arbetar som Teams-specialist på Cellip men är också en ivrig användare som ständigt hittar nya funktioner (han hittade en idag som vi berättar om lite senare). Andreas har lång erfarenhet av säljyrket och ser stora möjligheter och faktisk förbättringspotential för säljare som tar klivet och börjar jobba i Teams.

Microsoft Teams ger dig en bra start på dagen

Kommunikationen på kontoret är i förändring. Vi vågar nästan säga att alla är trötta på mejlen. Chatt kommer som ett trevligt alternativ till mejl, något som vi tar med oss från vår privata sfär till arbetet.

— Teams intåg har nästan blivit mejlens uttåg. Irrelevanta mejl som cc-cirkulerar internt har minskat drastiskt. Nu ser jag direkt om jag är omnämnd i någon konversation eller om jag har ett personligt meddelande som väntar i Teams. De mejl som nu hamnar i min vanliga inbox är ofta relevanta och kommer från externa parter och kunder.

Teknik som fungerar gör mötet personligt

Den tid som tidigare gick åt till att åka fysiskt mellan kunder för korta möten har ersatts av effektiva online-möten i Skype, som Microsoft nu kommer migrera in i Teams.

Du som säljare slipper restiden men får ändå personliga möten om du slår på videoläget. På så vis överbryggar du gapet mellan ett traditionellt telefonsamtal där det inte går att se på kroppsspråk, ansiktsuttryck eller om den du talar med är engagerad och tar in det du säger. Något som du absolut får i ett personligt fysiskt möte. Ett möte i Teams med videoläge ger fördelarna av ett fysiskt möte men du spar dötiden som du lägger på resor mellan möten.

Kan du ge exempel hur Teams har förändrat vardagen för dig i din säljroll?

Andreas ger åtta exempel på hur han arbetar annorlunda med Microsoft Teams:

Internplanering

I Teams-kalendern ser jag ser direkt om projektmedlemmar är upptagna i möten, i telefon eller är bortresta. Mötesplaneraren föreslår automatiskt lämpliga tider för möten som passar samtliga inbjudna.

Aviseringar

Om en kollega är upptagen kan jag med ett enkelt klick be om en notis när de blir tillgängliga igen och jag slipper ringa till en röstbrevlåda tre gånger (den funktion Andreas hittade idag).

Lätt att hitta kundrelaterad information

Istället för att söka på olika ställen kan jag via sökfunktionen i Teams enkelt hitta personer, filer och konversationer, antingen i mobilen eller på datorn. Tack vare att vårt CRM är integrerat i Microsoft Teams kan jag söka direkt i CRMet också.

Nya kunder går från CRMet direkt in i en kanal i Teams, vilket gjort oss effektivare. Förut hamnade nya kunder i en mejlbox som alla säljare skulle ha koll på. Nu taggas och meddelas rätt säljare automatiskt.

Live-transkribering

Med internationella kunder kan jag efter att ha fått ok från kunden, slå på transkribering och få samtalet inspelat, nedskrivet och sökbart, vilket är en perfekt grund för mötesanteckningar.

Valmöjligheterna

Det finns alternativ utifrån behov och situation. Jag kan ha en bordstelefon på kontoret och när jag reser kan jag välja mellan att använda datorn eller mobilen – det som passar bäst för situationen. Teams anpassar sig till mig, inte tvärt om.

Välja utnummer

Idag är det många som inte svarar på växelnummer. Med Cellips växel kan jag välja vilket nummer som visas när jag ringer eller sms:ar till en kund.

Inga fler obesvarade samtal

Vi har en säljslinga som vi vidarekopplar till när vi är på möte. Med Microsoft Teams telefoni sker vidarekoppling automatiskt utifrån mina mötesbokningar.

Samarbeta i dokument

Nu kan vi samarbeta i samma dokument utan att behöva mejla runt det. Ingen uppsjö av dokument med konstiga namn som ny, nyny, nyast, senaste och version 2.

Den digitala världen för oss närmare varandra

Andreas arbetar ofta på distans men känner sig långt ifrån isolerad eller ensam. Säljgruppen använder mycket online-möten internt, vilket kan jämföras med att träffas vid en digital kaffebryggare och småprata lite. Kunderna träffar han ofta online i Teamsmöten och får en nära och personlig relation till.

— Alla är nära, bara ett knappklick bort. Före Teams kände jag mig lite off-side ibland och behövde resa en hel del för att upprätthålla alla relationer, men nu är jag närmare mina kunder och med i gemenskapen på kontoret, avslutar Andreas.

 

By |2019-10-29T12:24:52+00:00oktober 29th, 2019|Microsoft Teams, Office 365|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.