Future Eyewear Group säljer sol-, sport-, och läsglasögon via distributörer i mer än 15 länder världen över. Koncernen har 50 anställda och dotterbolag i hela Norden. Jimmy Hemmingsson, VD på Future, berättar om resan mot smartare, enklare och mer flexibel kommunikation – från ”gammeltelefoni”, till Skype for Business vidare till att föra samman alla typer av kommunikation i Microsoft Teams.
Resande säljkår och produktion i Asien – avgörande för val av kommunikationslösning
Jimmy har arbetat länge på Future och började som säljare, men det var under hans tid som inköps- och logistikansvarig som han gjorde en översyn av den befintliga telefoni-, och kommunikationslösningen.
Många säljare ute på fältet och frekventa resor till Asien, där produktionen sker, har varit avgörande faktorer i valet av telefoni- och kommunikationslösning.
Likt många bolag hade man en traditionell telefonilösning med en vanlig telefonväxel, ISDN-lina och mobilabonnemang via en av de större operatörerna. Future använde dessutom Skype (eller Lync som det hette då) för online-möten och chatt.
Integrera telefonin i Skype for Business
Jimmy kom i kontakt med ett företag som erbjöd molnbaserad telefoni med ett egenutvecklat verktyg. Samtidigt som telefoniupphandlingen pågick kom Jimmy också i kontakt med en kunnig säljare på Cellip som introducerade möjligheten att helt integrera telefonin i Skype for Business, med alla de fördelar som molnbaserad telefoni kan erbjuda.
Den konkurrerande lösningen som Future tittade på, och var nära att skriva under på, föll igenom. En avgörande del som tippade vågskålen var att lösningen byggde på en egenutvecklad lösning.
Att välja telefoni i Skype från Cellip kändes mer naturligt eftersom användarna var vana med Skype och det var lätt att känna igen sig.
Dessutom är det mycket smidigare att samla chatt, videomöten och telefoni i ett och samma program – något som blev avgörande för hela affären.
Att samla all kommunikation i Office 365 och Teams – ett naturligt nästa steg
Future har använt Skype for Business i flera år för möten, chatt och telefoni. I och med Microsoft Teams intåg i Office 365-paketet har mycket av det dagliga samarbetet på kontoret flyttat in i Teams.
Bara genom att använda chattfunktionen minskar antalet onödiga mejl radikalt. De där små ”tack”, ”OK jag förstår” och ”vi hörs” mejlen som snabbt fyller upp inboxen har försvunnit. De har istället flyttat över till chatten.
Med Cellips hjälp tittar Future nu på att flytta över all sin telefoni från Skype till Teams. Telefoni i Skype och Teams, är mycket enkelt att använda när man är ute och reser.
Jimmys råd till företag som tittar på att gå över till Skype- och Teamstelefoni är att hitta rätt partner.
Jimmy kan verkligen rekommendera molntelefoni från Cellip. När det kommer till telefoni i Skype och Teams säger han glatt:
Om Cellip
Cellip hjälper kunder och partners att bli mer framgångsrika genom att tillhandahålla integrerade telefonilösningar till Microsoft Teams.
Hemsida: Cellip.com
Tele: +46 8 55 80 10 00
Partner till Microsoft