Future Eyewear tar steget in i framtiden med Teams-telefoni i molnet

/, Microsoft Teams/Future Eyewear tar steget in i framtiden med Teams-telefoni i molnet

Future Eyewear tar steget in i framtiden med Teams-telefoni i molnet

Future Eyewear Group säljer sol-, sport-, och läsglasögon via distributörer i mer än 15 länder världen över. Koncernen har 50 anställda och dotterbolag i hela Norden. Jimmy Hemmingsson, VD på Future, berättar om resan mot smartare, enklare och mer flexibel kommunikation – från ”gammeltelefoni”, till Skype for Business vidare till att föra samman alla typer av kommunikation i Microsoft Teams.

Resande säljkår och produktion i Asien – avgörande för val av kommunikationslösning

Jimmy har arbetat länge på Future och började som säljare, men det var under hans tid som inköps- och logistikansvarig som han gjorde en översyn av den befintliga telefoni-, och kommunikationslösningen.

Många säljare ute på fältet och frekventa resor till Asien, där produktionen sker, har varit avgörande faktorer i valet av telefoni- och kommunikationslösning.

Likt många bolag hade man en traditionell telefonilösning med en vanlig telefonväxel, ISDN-lina och mobilabonnemang via en av de större operatörerna. Future använde dessutom Skype (eller Lync som det hette då) för online-möten och chatt.

– Kommunikation och samarbete är oerhört viktigt för oss och vi ville ha en flexibel, prisvärd och smart lösning. Vår telefonilösning var gammalmodig och telefonräkningarna blev ofta skyhöga. Det lutade mot någon form av IP-telefoni, berättar Jimmy.

Integrera telefonin i Skype for Business

Jimmy kom i kontakt med ett företag som erbjöd molnbaserad telefoni med ett egenutvecklat verktyg. Samtidigt som telefoniupphandlingen pågick kom Jimmy också i kontakt med en kunnig säljare på Cellip som introducerade möjligheten att helt integrera telefonin i Skype for Business, med alla de fördelar som molnbaserad telefoni kan erbjuda.

Den konkurrerande lösningen som Future tittade på, och var nära att skriva under på, föll igenom. En avgörande del som tippade vågskålen var att lösningen byggde på en egenutvecklad lösning.

Att välja telefoni i Skype från Cellip kändes mer naturligt eftersom användarna var vana med Skype och det var lätt att känna igen sig.

Dessutom är det mycket smidigare att samla chatt, videomöten och telefoni i ett och samma program – något som blev avgörande för hela affären.

– Jag fick se en demo av telefoni i Skype och tänkte ”Åh fan, kan man göra allt det här, vad häftigt, vi kör!” Flera av oss körde ju redan Skype och att då ta telefonin i Skype gör det väldigt enkelt att komma igång. Man känner igen sig och får ihop kommunikationen bättre.

Att samla all kommunikation i Office 365 och Teams – ett naturligt nästa steg

Future har använt Skype for Business i flera år för möten, chatt och telefoni. I och med Microsoft Teams intåg i Office 365-paketet har mycket av det dagliga samarbetet på kontoret flyttat in i Teams.

– Teams är mycket bättre och det är lättare att hitta saker. Vi kör ju Office 365 och då har vi ju Teams på köpet. Skälet till att vi går över till Teams är att vi vill jobba mer effektivt och förbättra samarbetet i olika grupper och projekt. Det blir också lättare att hitta saker. Ett plus ett blir ibland tre, helt enkelt. Värdet som Teams adderar är större än summan av produkterna. Det förändrar sättet att arbeta och förenklar kommunikationen i hela företaget.

Bara genom att använda chattfunktionen minskar antalet onödiga mejl radikalt. De där små ”tack”, ”OK jag förstår” och ”vi hörs” mejlen som snabbt fyller upp inboxen har försvunnit. De har istället flyttat över till chatten.

Med Cellips hjälp tittar Future nu på att flytta över all sin telefoni från Skype till Teams. Telefoni i Skype och Teams, är mycket enkelt att använda när man är ute och reser.

– Det är bara koppla upp sig mot ett WiFi och börja ringa avgiftsfritt. Det är enkelt att nå all information och dela telefonlistor. Chatthistoriken i Teams gör också konversationerna mer sökbara vilket är bra. Vi ser många potentiella vinster vi kan uppnå med lösningen, bland annat enkelhet och sökbarhet, och det räcker bra för mig.

Jimmys råd till företag som tittar på att gå över till Skype- och Teamstelefoni är att hitta rätt partner.

– Hitta en samarbetspartner du litar på i djungeln av IT- och teleoperatörer. Någon som har erfarenhet och som är lyhörd för era behov. Det här är inget nytt, det är Skype, beprövad teknologi som fungerar.

Jimmy kan verkligen rekommendera molntelefoni från Cellip. När det kommer till telefoni i Skype och Teams säger han glatt:

– Do it! Var inte för rädd, det är bara att köra. Släpp taget och dra ur kontakten!

Anmäl dig till vårt Webinar om Teams!

Vill du veta hur du kan ringa och ta emot samtal med Microsoft Teams? Anmäl dig till vårt webinar.

Anmäl dig här
By |2019-03-13T20:00:22+00:00februari 20th, 2019|Case Study, Microsoft Teams|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.