Kommer snart: Telefoni till Microsofts superplattform Teams

/, Office 365/Kommer snart: Telefoni till Microsofts superplattform Teams

Kommer snart: Telefoni till Microsofts superplattform Teams

Skype for Business-telefoni har funnits ett tag och vuxit i popularitet under senare år. Nu kommer nästa fas i utvecklingen för denna typ av kommunikationslösning. Snart kan du nämligen välja att koppla din telefoni till Microsoft Teams, Microsofts superplattform för samarbete.

Här visar vi nyttan med integrerad telefoni och hur du kan tänka när du väljer lösning.

Varför koppla telefoni till Office 365?

Det finns många fördelar med att koppla din externa telefoni till Office 365, oavsett om det sker mot Skype for Business eller mot Microsoft Teams.

När dina datorapplikationer och din telefoni hänger ihop så kan du, bara för att nämna några exempel:

  • hitta en kontakt i din adressbok och ringa med ett klick från din dator
  • skapa ett videomöte direkt i din kalender
  • få frånvaroaviseringar till er telefonväxel automatiskt från dina kalenderbokningar
  • enkelt delta i möten på distans
  • ha samma kommunikationslösning för många olika länder

Effektivitetsvinster är således den stora nyttan med telefonilösningar som använder Office 365 (och sänkta kostnader i vissa fall). Microsofts storsatsning på Microsoft Teams innebär ännu större möjligheter till effektivitetsvinster, speciellt för företag som arbetar mycket i projektform eller i olika samarbetsgrupper. Det finns redan en rad funktioner som underlättar samarbete och utvecklingen går i rasande fart.

Vad ska du välja?

Cellip levererar idag telefoni till Skype for Business och snart också till Teams. Båda tjänsterna körs helt och hållet i Office 365. Det vill säga alla möten, samtal, konversationer, fildelningar etc görs i Microsofts moln Office 365.

lång sikt kommer Teams att ersätta Skype for Business men tills vidare lever de sida vid sida i Office 365.

Så hur ska du tänka om du är intresserad av en telefonilösning i Office 365? Här är några rekommendationer:

  • Om ni inte använder vare sig Skype for Business eller Microsoft Teams idag så brukar det vara en fördel att välja Skype for Business-telefoni. Skype for Business har ett enkelt gränssnitt och är enklare att börja med än Teams.
  • Om ni idag använder Skype for Business (och inte Teams) så brukar det vara en fördel att välja Skype for Business-telefoni. Tröskeln till att använda Skype for Business-telefoni är väldigt låg när ni redan är vana vid hur Skype for Business fungerar. Längre fram kan ni välja att byta till Microsoft Teams för hela eller delar av företaget.
  • Om ni redan använder Microsoft Teams så är det en fördel att välja Teams-telefoni direkt. Då kommer ni att kunna dra maximal nytta av den utveckling som sker.
  • Om ni har vissa grupper på företaget som använder Teams och andra som inte gör det, då kan ni välja olika lösningar för olika delar av företaget. Det vill säga ni kopplar all telefoni mot Office 365 men vissa medarbetare använder Skype for Business och andra använder Teams.

Telefoni mot Microsoft Teams kommer i juni

Just nu pågår de sista testerna innan lanseringen av telefoni i Microsoft Teams. Vi på Cellip förväntar oss vara klara för lansering i juni, som första operatör i Sverige.

Vi kommer kunna erbjuda telefoni i Microsoft Teams till multinationella bolag med kontor i hela Europa, såväl som till mindre företag i Sverige. Och alla däremellan.

Är du nyfiken på vad Microsoft Teams egentligen är, ta en titt på denna 2 minuter korta introduktionsfilm

Är du mer tekniskt intresserad av telefoni i Teams, kolla in denna bloggpost skriven av vår kollega Mårten Hellebro: Telefoni i teams.

Vill du veta mer om huruvida en integrerad telefonilösning skulle passa för er och vilken ni i så fall ska välja – kontakta vår Peter Karlsson; peter.karlsson@cellip.se.

By |2019-01-23T15:14:44+00:00april 19th, 2018|Microsoft Teams, Office 365|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.