Digitalisering i Juletid

/, Telefonväxel/Digitalisering i Juletid

Digitalisering i Juletid

Digitalisering – vad betyder det egentligen? Det jag vet är att: Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Då borde det rimligtvis innebära att vi som företagare ska bli bäst, bättre än våra kollegor i andra länder.

Är vi det idag? Hur är resan dit? Jag hittade en artikel på IDG om en undersökning som visade att vi SMB-företag, d.v.s. företag med färre än 250 anställda, ligger efter. Att under hälften av SMB-företagen i Sverige har påbörjat sin digitaliseringsresa medan snittet i EU ligger på 63%. Hur ska vi komma ikapp och förbi? Vilket steg ska vi själva ta?

Jag har funderat på hur en digitaliserad jul skulle se ut. Hur det skulle se ut om man tog med sig den utveckling till sitt hem som allt fler företag använder idag.

Big Data och julklappar

Hemma står en BOT, något som är en snackis idag. Den har smart AI (Artificial Intelligence) som samlat data från tidigare år. Den har registrerat vad mina barn fått i julklapp föregående år, sökt vilka bilder de tagit och lagt upp på Instagram och Facebook och vilka bilder de ”snappat” på Snapchat. Den har till och med samlat data från våra SMS under året.

Resultatet blir samlad Big Data som används som underlag då Black Friday och Cyber Monday inträffar. Då beställer BOT:en alla julklappar med julklappsinslagning baserat på bankkontosaldo och tidigare års julbudget. Slutligen levereras alla klappar av UPS med tomtedräkt på julafton, strax efter Kalle Anka.

Är det möjligt att göra idag? Ja, troligtvis. Vill jag ändra mitt beteende med att snacka med barnen vad de önskar sig, leta på nätet och i butiker efter saker som överraskar dem? Det är jag mer tveksam till.

Jag skulle däremot gärna se en digitalisering av mina matinköp. Idag vet mathandlaren vad jag brukar köpa och hur ofta. Om de kunde koppla ihop sig med mitt kylskåp och min kalender så skulle de kunna rekommendera en inhandling, kanske med något nytt recept, och när i veckan de kommer och levererar det hem till mig. Det vore riktigt bra!

Ta steget i er företagstelefoni

Vilka steg kan du som företagare ta in i digitaliseringen med små enkla beteendeförändringar? Byta bort ett möte i veckan – från att åka tvärs över stan till att ha det via Skype för företag eller telefonkonferens istället?

Både spara tid, rena transportkostnader och miljön? Integrera din telefoni med ett CRM-system eller ärendehanteringssystem för att underlätta kundkontakt? Chatta med en leverantör via klient/app på datorn och spara konversationen, allt i samma plattform, istället för spridda SMS. Ringa med facetime från datorn med Cellip 365? Automatisera SMS utskick?

Varje tusenmilaresa börja ett steg. Vilket steg ska du ta?

Tips på några tjänster som passar på väg mot digitalisering:

  • Cellip SMS-API-tjänst för att kunna automatisera utskick. Läs mer
  • Mobilväxel. Läs mer
  • Skype for Business/Lync telefoni med integration mot CRM. Läs mer
om Cellip AB

Om Cellip

Cellip hjälper kunder och partners att bli mer framgångsrika genom att tillhandahålla integrerade telefonilösningar till Microsoft Teams.
Hemsida: Cellip.com
Tele: +46 8 55 80 10 00

Partner till Microsoft

microsoft partner
microsoft partner

By |2020-02-06T15:19:54+00:00februari 9th, 2017|Företagstelefoni, Telefonväxel|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.