NYHET: Teams-telefoni nu även för mindre företag

/, Microsoft Teams, Office 365/NYHET: Teams-telefoni nu även för mindre företag

NYHET: Teams-telefoni nu även för mindre företag

Den 1 april släppte Microsoft nyheten att Teamstelefoni görs tillgängligt för den så kallade SMB-marknaden (small medium business). Samtidigt lanserade vi på Cellip en ny paketering – en specialutveckling som förstärker nyttan med Teams-telefoni ännu mer, för just mindre organisationer.

Telefoni för Teams lanserades sommaren 2018 och har sedan dess stadigt vunnit mark. Men hittills har bara organisationer med Enterprise-licenser till Microsoft 365 (forna Office 365) kunnat ha Teams-telefoni.

Nu har Microsoft öppnat möjligheten att använda Teams som telefonilösning, även för organisationer med de mindre Business-licenserna.

Paketering som ökar effektiviteten för mindre bolag

Vi på Cellip lanserade samtidigt en ny app, Contacts, som är specialutvecklad för att möta behoven hos mindre företag och organisationer. Contacts ingår i den telefonitjänst du behöver för att kunna använda Teams som telefonilösning (se nedan).

Den erbjuder en mängd anpassningar som bidrar till att göra mindre företag mer effektiva. Här är några exempel och jämförelser:

Uppgraderade hänvisningar

Du som redan använder Microsoft Teams vet förmodligen att du kan se status (även kallad presence eller hänvisning) för dina kollegor. Rött för upptagen och grönt för tillgänglig.

Det finns dock en del begränsningar i Teams: Du kan inte se vad personen är upptagen av och hur länge. Dessutom visas status bara när personen är upptagen i ett Teams-samtal eller ett Teams-möte. Om kollegan istället ringer från sin mobiltelefon så uppges han eller hon felaktigt som tillgänglig.

Med Cellips app Contacts förfinas statusangivelserna i Teams:

  • ”In call”– hänvisningen visar att personen är upptagen i just ett samtal och fungerar även om personen använder mobilen.
  • ”In meeting until 11 AM” – hänvisningen visar att personen är upptagen i ett möte och när personen blir tillgänglig igen.
  • ”Vabb”, ”Sjuk”, ”Semester”, ”Webinar” – hänvisningarna kan göras mer informativa. Du kan ställa in egna statushänvisningar och styra vad som sker med inkommande samtal utifrån olika triggers. Till exempel kan du bestämma att samtal går till en viss kollega när du är sjuk och att samtal går till telefonsvarare när du är upptagen i möte.

Vidarekoppling till externa nummer

Den som har telefoni kopplad till Teams kan ringa vilka nummer som helst (interna och externa, via Teams-klienten och via mobilen). Men hittills har du bara kunnat vidarekoppla samtal externt om personen du kopplar till har Teams och dessutom har Teamsklienten igång.

Med Cellips app Contacts är det nu möjligt att vidarekoppla samtal till alla externa nummer, oavsett enhet och oavsett Teamsklienten.

Contacts kan därmed fungera som telefonist för mindre bolag.

Det här behöver du för att använda Teams som telefonilösning

Det blir allt vanligare att använda Microsoft Teams som plattform för kommunikation och samarbete, inkluderat telefoni. Många har upptäckt fördelarna med att ha en enda lösning och allt på en och samma plats.

För att använda Teams som telefonilösning behöver du följande:

  • Microsoft 365 A och E-licenser eller någon av Business-licenserna (Business Basic, Standard eller Premium)
  • Microsoft 365 Business Voice – Microsofts telefonitillägg för Microsoft Teams. Det här är Microsofts paketering av telefonitjänsten Phone System tillsammans med Audio Conferencing. Audio Conferencing innebär att ett telefonnummer adderas till Teamsmöten för att deltagare ska kunna ringa in och ut.
  • Telefonitjänster från en Teamstelefonioperatör – behövs för att kunna koppla Teams mot telefoninätet och kunna ringa och ta emot externa samtal.

Cellips appar lyfter Teamstelefonin

Cellip är en Teamstelefonioperatör som ligger i frontlinjen i världen. Vi var en av tiotalet globala Microsoft-partners som kunde erbjuda Teamstelefoni från starten, sommaren 2018.

Vi utvecklar hela tiden nya funktioner som hjälper företag att få mesta möjliga nytta från sin telefoni i Teams.

De nya funktionerna ingår i våra telefonitjänster. De laddas ner som paket via Appar inne i Teams och passar företag av olika storlek och med olika behov.

Här är några exempel:

  • Contacts som förfinar Teams statushänvisningar och möjliggör vidarekoppling till externa nummer.
  • Portaldelen som låter administratörer att komma åt olika inställningar utan att lämna Teams.
  • Astrid, boten som gör det möjligt att hantera svarsgrupper, samtal och sms samt göra växelinställningar för olika scenarios.

Webinar: Så här fungerar Teamstelefoni

Vill du se med egna ögon hur Teamstelefoni fungerar? Vi kör regelbundna webinars där vi visar Teamstelefoni, fördelarna med en helhetslösning för kommunikation och vad som krävs för att börja med Teamstelefoni.

Klicka här för att läsa mer och anmäla dig!

By |2020-06-29T13:38:36+00:00april 1st, 2020|Företagstelefoni, Microsoft Teams, Office 365|0 Comments

Om skribenten: