Lockpris – en fälla för dig som ska välja telefoni

//Lockpris – en fälla för dig som ska välja telefoni

Lockpris – en fälla för dig som ska välja telefoni

Att välja telefonilösning är inte lätt. Det finns mängder av alternativ och det tillkommer hela tiden nya möjligheter. Det kan vara svårt att förstå vad som är skillnaden mellan olika lösningar och vad som ingår och inte.

En vanlig fälla, som tyvärr bidrar till att ge telefonibranschen dåligt rykte, är lockpriser. Det vill säga, den offert du får inkluderar inte allt du behöver för en komplett lösning som möter ditt företags behov.

Lockpris av olika sorter

Det finns olika typer av lockpriser. Här är några varianter:

1. Lockprisofferter

Vissa offerter har ett regelrätt lockpris. Upplägget som inkluderas i offerten räcker inte och du tvingas till kompletteringsbeställningar, vilket gör att kostnaden i slutändan blir väldigt hög.

Här är exempel på saker som ofta utelämnas:

  • Servicekostnad om 6-8% tillkommer och står i det finstilta
  • Obligatorisk utbildning
  • Menyval/IVR
  • Köplatser i svarsgrupper – ”Du är placerad i kö”

2. Mallofferter

Vissa offerter är generella snarare än (specifikt) anpassade för företaget som ska använda lösningen. De visar vad det kostar i ett grundutförande – per användare, per svarsgrupp, för kö-hantering eller för en telefonist.

När sedan tjänsten levereras och växeln sätts upp visar det sig ofta att behoven är mer omfattande än grundutförandet. Och kostnaderna blir avsevärt mycket högre än vad du trodde.

Här är exempel på sådana kostnader:

  • Kostnaden för abonnemang speglar inte det antal användare ni har.
  • Kostnaden för svarsgrupper visas per styck och inte för det antal svarsgrupper ni behöver.
  • Kostnaden för kö-hantering speglar inte det antal köplatser ni behöver.
  • Kostnaden för telefonister visas per telefonist och inte utifrån hur många telefonister ni har.

Så om den förstnämnda varianten, lockprisofferter, utelämnar viktiga delar och funktionalitet så handlar den andra, mallofferter, om att offerten inte speglar den volym som krävs.

3. Dolda avgifter

Dolda avgifter är en annan aspekt som kan göra att en telefonilösning faller inom kategorin lockpris.

Dolda avgifter är sådana som inte borde finnas alls (som exempelvis allmän service eller support) eller avgifter som tas ut som ett procentuellt påslag istället för att debiteras för det du faktiskt får (exempelvis utbildning).

Om leverantörens offert är väldigt fördelaktig men gömmer dolda avgifter i det finstilta i avtalet, ja då kan slutsumman ändå bli onödigt och oväntat hög.

Så här undviker du fallgroparna

Det första är att vara vaksam på ovanstående situationer och se till att offerten inkluderar det ni behöver och i rätt omfattning.

Vissa leverantörer lägger tid på att förstå din verksamhets behov, ställer många frågor och inkluderar en anpassning av offerten. Andra leverantörer tar en peng för att göra ett anpassningsarbete.

Oavsett vilket, se till att du får mer än bara en ”malloffert” så att den verkligen speglar ditt företags situation. Du kan också avtala om rätten att ändra avtalet under leveransen om det visar sig att avvikelserna blir stora.

Fler tips

Att falla för lockpriser är ett av fem vanliga misstag vid val av telefoni. Vill du läsa de andra fyra? Ladda ner vår kostnadsfria guide: 5 misstag vid val av telefoni och hur du undviker dem.

om Cellip AB

Om Cellip

Cellip hjälper kunder och partners att bli mer framgångsrika genom att tillhandahålla integrerade telefonilösningar till Microsoft Teams.
Hemsida: Cellip.com
Tele: +46 8 55 80 10 00

Partner till Microsoft

microsoft partner
microsoft partner

By |2020-02-06T14:36:49+00:00mars 21st, 2018|Företagstelefoni|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.