Guide: nästa steg för dig som vill koppla telefoni till Teams

/, Företagstelefoni, Microsoft Teams/Guide: nästa steg för dig som vill koppla telefoni till Teams

Guide: nästa steg för dig som vill koppla telefoni till Teams

Teams-telefoni är en ny typ av kommunikationslösning som integrerar telefoni med Microsoft Teams. Fördelarna är många, för både organisationen och medarbetarna. Men det finns olika sätt att införa Teams-telefoni som passar olika bra för olika företag. Här är en guide för nästa steg, för dig som är nyfiken på telefoni till Teams.

Om du vill införa Teams-telefoni är det två saker du bör beakta. Dels användarnas möjligheter att anamma de nya arbetssätten på bästa sätt, så att ni får maximal nytta. Dels ert nuvarande telefoniavtal.

Här är förslag på nästa steg beroende på er situation.

Utifrån användningen av Teams

1. Om ni redan är i gång med Microsoft Teams

Om ni redan är igång med Microsoft Teams så kan ni enkelt addera telefoni till Teams. Ni behöver ha någon av licenstyperna A, E eller F till Office 365.

Nästa steg är att kolla ert befintliga telefoniavtal och besluta ifall ni vill vänta tills det går ut eller införa Teams parallellt med befintlig telefoni, se nedan.

2. Om ni inte kommit igång med Microsoft Teams

Om ni inte kommit igång med Microsoft Teams så är det där ni bör starta. Börja använda Teams för att få till arbetssätt och vanor. Vi kan tillsammans med partners hjälpa er att komma igång med bra arbetssätt i Teams. Se samtidigt över möjligheten att addera telefoni när ert befintliga telefoniavtal går ut.

Alternativt, inför Teams och Teams-telefoni för en utvald projektgrupp eller avdelning som får pilota arbetssätten.

3. Om ni inte vill använda Microsoft Teams

Om ni inte vill använda Microsoft Teams men ändå vill ha fördelarna av en integrerad kommunikationslösning – då kan telefoni till Skype for Business vara ett bra alternativ. Väldigt många är redan bekväma med Skype for Business och användartröskeln är därför minimal.

Med hänsyn till befintligt telefoniavtal

Sedan påverkas ni förstås av ert befintliga telefoniavtal.

1. Om ni nyligen signat ett telefoni-abonnemang

Om ni nyligen signat ett telefoni-avtal så är det inte kostnadseffektivt att byta för hela företaget nu. Ni kan däremot införa Teams-telefoni för delar av företaget och använda Teams parallellt med befintlig telefonilösning under en övergångsperiod.

Kontakta oss om du vill utforska ifall en parallellösning är lämplig för ditt företag.

Vill ni hellre vänta tills befintlig telefonilösning löper ut så kan vi sätta er på vår bevakningslista. Då kontaktar vi er när det är dags att se över avtalet och hjälper er att jämföra alternativen.

2. Om ni har ca ett år kvar på ert befintliga telefoniavtal

Om ni har ca ett år kvar på ert befintliga avtal så är det bra att vara proaktiv och agera nu.

Vi kan hjälpa dig att göra en jämförelse mellan den telefonilösning ni har idag och telefoni till Teams (eller Skype for Business).

3. Om ni är i upphandling just nu

Om ni är i upphandling just nu, kontakta oss för att få koll på alternativen.

Vill du utforska något av ovanstående alternativ så kontaktar du oss bäst på mail: hej@cellip.se eller telefon: 020 – 12 13 14.

 

OM CELLIP
Cellip lanserade telefoni mot Skype for Business (Lync) redan år 2011 och leder utvecklingen av integrerad telefoni mot Microsofttjänster. Vi har utsetts till Microsofts Voice Partner två år i rad. Sommaren 2018 kunde vi lansera Teams-telefoni som en av få globala partners till Microsoft.

 

By |2019-05-22T10:32:46+00:00mars 13th, 2019|För VD, Företagstelefoni, Microsoft Teams|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.