Se upp med automatisk förlängning i nya telefoniavtal

/, Företagstelefoni, Telefonväxel/Se upp med automatisk förlängning i nya telefoniavtal

Se upp med automatisk förlängning i nya telefoniavtal

Telefoniavtalet förlängs automatiskt med 12 månader vid avtalets utgång, om du inte sagt upp det skriftligt 6 månader innan…

Du gör ett tillägg eller en förändring och hela telefoniavtalet förlängs automatiskt med 12 månader…

Du justerar en svarsgrupp och avtalet förlängs med 36 månader från den tidpunkt då justeringen gjordes…

Det här är bara några exempel på de oegentligheter som tyvärr förekommer i telefonibranschen. Även om de flesta leverantörer har schyssta villkor så finns det operatörer som använder sig av olika typer av automatisk förlängning.

Andra typer av inlåsning

En annan typ av påtvingad förlängning är kopplad till hårdvara med finansiering. Vissa leverantörer kopplar nämligen abonnemangen till hårdvaran och låser fast abonnemangen under finansieringsperioden.

Det innebär att du inte har möjlighet att flytta abonnemangen någon annanstans. Slutar en medarbetare så är du också bunden att fortsätta betala för dennes abonnemang under finansieringen.

Ett annat vanligt dilemma är mobilabonnemang med överlappande löptider. Så snart ni beställer ett abonnemang till en ny medarbetare så får ni ytterligare ett abonnemang med ett eget slutdatum.

Det innebär att det är svårt att upphandla en ny lösning. Ni hålls kvar som kund eller tvingas att lösa ut de abonnemang som har bindningstid kvar.

Såhär undviker du automatisk förlängning

Så vad kan du göra för att undvika otrevliga överraskningar och slippa bli inlåst i ett avtal som är svårt att komma ur?

Här är några råd:

  1. Granska avtalet och acceptera aldrig en automatisk förlängning av avtalstiden med 12 månader.
  2. Alternativt se till att avtalet löper med endast 3 månaders uppsägningstid.
  3. Säkra att tjänst och finansiering av hårdvara separeras i ditt avtal.
  4. Se till att det finns en tydlig sluttidpunkt i huvudavtalet. Då ni har rätt att avsluta eller förhandla om villkoren, oavsett det finstilta i de allmänna villkoren.
  5. Kräv att alla mobilabonnemang kan avslutas samtidigt som huvudavtalet löper ut, oavsett när de beställdes.

En guide till din hjälp

fem-misstag-front

För att underlätta för dig som är ansvarig för ditt företags telefoni, och för att öka transparensen i branschen, har vi tagit fram en guide. Kanske har du redan läst den. Om inte så kan du ladda ner den kostnadsfritt här: 5 misstag vid val av telefoni och hur du undviker dem.

By |2019-01-31T11:45:01+00:00juni 28th, 2017|Fem misstag, Företagstelefoni, Telefonväxel|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.