Tydab byter från Skype till Microsoft Teams telefoni tidigare än planerat

/, Företagstelefoni, Microsoft Teams/Tydab byter från Skype till Microsoft Teams telefoni tidigare än planerat

Tydab byter från Skype till Microsoft Teams telefoni tidigare än planerat

Ibland går resor snabbare än man tänkt sig. För Tydab gick resan från IP-telefoni, via Skype for Business, till Microsoft Teams telefoni mycket snabbare än det var tänkt från början. Trots de tvära kasten har problem lyst med sin frånvaro. Enligt vd:n Peter Christner har det gått otroligt smidigt, mycket tack vare Cellips support.

Tydab är en av Microsofts ledande Dynamics 365 Finance & Operations-partners med många kunder inom bland annat retail. Bland kunderna finns stora butikskedjor ock kända e-handelsföretag.

Peter Christner är VD men arbetar även operativt som applikationskonsult. Maj-Inger Andersson är företagets administratör och hanterar allt administrativt, från löner och bokföring till att ansvara för telefoni. Tillsammans med några utvalda kollegor har de testat Microsoft Teams telefoni, ett så kallad Proof of Concept, inför flytten från Skype till Teams.

Tre system på tre år

Det har hänt mycket kring IP-telefoni de senaste åren. Tydab började för en tid sedan med IP-telefoni men hade stora problem med bland annat tappade samtal och ojämn ljudkvalitet. De kom i kontakt med Cellip som hjälpte till med en flytt till telefoni i Skype, vilket gick både smidigt och löste problemen kring IP-telefonin.

Men efter bara ett och ett halvt års användande av Skype for Business fick några kollegor upp ögonen för Teams. Eftersom Microsoft annonserat nedstängningen av Skype tog Peter och Tydab beslutet att flytta sin telefoni till Teams direkt. Det fanns ingen anledning att vänta.

— Teams dök först upp som en samarbetsplattform. När vi såg att den också kunde hantera telefoni kändes det naturligt att stänga ner Skype och ha all kommunikation och samarbete på ett ställe, berättar Peter.

En liten testgrupp med en plan

En liten testgrupp om fem personer sattes samman för att testa Microsoft Teams telefoni. Det ordnades fram testlicenser och en enkel plan för vad som skulle testas. Eftersom flytten från IP-telefoni till Skype gjorts bara ett drygt år tidigare var frågeställningarna färska i minnet.

— Det är ganska små skillnader mellan telefoni i Skype och i Teams så vår plan var ganska enkel. Testet gick snabbt utan några som helst problem, berättar Peter.

Valde Cellip igen

Eftersom Cellip hade varit ett stort stöd under flytten från den gamla lösningen till Skype och samarbetet därefter fungerat bra, så var det självklart för Tydab att samarbetet skulle fortsätta in på nästa plattform.

— Vi uppskattar kompetensen och deras väldigt professionella helpdesk, säger Maj-Inger. Cellips support svarar direkt och har varit snabba på att ge feedback. Det tycker vi är ett stort plus och en trygghet om något skulle krångla, menar hon och fortsätter:

– Med Cellips telefonväxel i Teams fungerar integrationen med mobiltelefoner bättre än i Skype. Ljudkvaliteten är bra och medarbetarna kan dra fördel av att all kommunikation och allt samarbete nu är samlat i en plattform.

De små fördelarna

Idag sitter de flesta medarbetarna och ringer från sina datorer med headsets. Maj-Inger har växelnumret vidarekopplat till mobilen för att inte missa några samtal. I Teams går det att se om en kollega är upptagen, notifiering när den blir ledig och automatiskt upptagen vid möten. Små saker som gör arbetsdagen lite lättare.

— Vi har kontor i Helsingborg, Halmstad och Stockholm. Det har nu blivit smidigare att kommunicera mellan kontoren. Jag kan se status på alla och vet om jag stör eller inte, berättar Peter.

Vägen framåt för Microsoft Teams telefoni

Tydab är nöjda där de är idag, de har trots allt bytt telefoni-system två gånger på tre år. Nu är planen att använda Teams och Cellips telefonväxel och upptäcka funktioner och arbetssätt som fungerar i vardagen. De känner sig trygga med Cellip och supporten. Till andra företag som tittar på att flytta sin telefoni till Teams säger Peter och Maj-Inger:

— Det är bara att köra. Hitta en bra telefoni-leverantör, titta på de funktioner du behöver i en telefonväxel och testa dem, det är enkelt.

By |2019-10-29T12:21:33+00:00oktober 29th, 2019|Case Study, Företagstelefoni, Microsoft Teams|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.