Case Study: Netel

Case Study: Netel

Sammanfattning av Cellips och Netel presentation om Skype for Business-Telefoni och Microsoft Cloud PBX på TechX hos Microsoft

Här kommer en sammanfattning på vad vi, Cellip och Netel, presenterade om Microsoft Cloud PBX på TechX hos Microsoft. Länken till videoinspelningen av eventet hittar du längst ned och är c:a 50 minuter långt. Microsoft Cloud PBX-lösningen är levererad av Cellip och IT Gården tillsammans till Netel.

Nedan tar vi upp följande:

  • Underliggande behov att gå från on-prem till molnet
  • Varför Microsoft Cloud PBX för telefoni
  • Vad lösningen består av
  • Vad Cellip adderar till Cloud PBX
  • Vad Netel är nöjda med

FRÅN ON-PREM TILL MOLNET

Netels beslut att flytta mycket av sin infrastruktur inklusive telefonin till molnet och Office 365 var i grunden inte något dramatiskt eller ens ett stort beslut. Tvärtom föll det sig ganska naturligt. Sedan 2015 går hela Netel, och inte minst deras IT-avdelning, på högvarv tack vare kraftig tillväxt.

Därmed finns inte möjligheten att lägga en massa tid och resurser på att planera för utbyggnad av IT-systemen, designa för ökad driftsäkerhet och diskutera vilka serverinköp som behöver göras och vilka uppdateringar som är viktigast just nu o.s.v.

I grund och botten handlade det om att renodla verksamheten för att kunna fokusera på kärnverksamheten.

Varför Microsoft Cloud PBX

Netel ville ha en skalbar och driftsäker molnlösning samt ersätta sin befintliga Lync 2013 on-prem-lösning. Cellip och IT Gården presenterade lösning med full integration till Office 365, vilket täcker in kommunikation som chatt, video, tal, dokumentdelning, inringande konferens m.m.

Detta uppfyllde även Netels krav på en modern telefonväxel, d.v.s. telefonifunktionalitet med bl.a. menyval, köer och talsvar. I egenskap av IT-partner och hostingleverantör stöttade IT Gården Netel i deras molnplaner och försökte inte försvara sin on prem-affär, utan såg istället en ny affär i Office 365.

Lösningen i korthet

Netels Skype-användare flyttas till molnet och Office 365 där Microsofts grundfunktioner i Cloud PBX används. Telefoniaccessen sker genom Cellip Cloud PBX Connect, en hostad Cloud Connector där alla användare får ett eget telefonnummer.

Cloud Connectorn, som är en telefoni-gateway mellan Office 365 och PSTN, hostas av Cellip som sköter drift, underhåll och administration, vilket gör det enklare för Netel. Samtidigt tillkommer en tydlighet gällande kostnad då telefonin nu köps per användare och månad.

Vad Cellip adderar till Microsoft Cloud PBX

Den funktionalitet som saknas i Microsoft Cloud PBX tillförs i Cellips Cloud PBX Connect. Dels adderas telefonifunktionalitet (t.ex. svarsgrupper, köhantering, samtalsinspelning och möjligheten att själva välja vilket nummer – mobilt, fast eller växelnummer – som ska visas utåt vid samtal) och dels administrativa funktioner (t.ex. reservering av nummerserier, porteringar och bättre samtalsstatistik). I de fall det saknas tillför Cellip också lokal support och professionell kundtjänst.

Netel var väldigt nöjda med

Netel var nöjda med Cellips och IT Gårdens genomtänkta lösning. Ytterligare beröm delades ut till det väl fungerande samarbetet mellan parterna, vilket gjorde att tidsplan och kostnad hölls. Detta är ovanligt inom IT-projekt, inte minst när flera parter är inblandade.

Det gick även problemfritt ur användarsynvinkel då inte en enda driftstörning påträffades under genomförandet.

Här kan du se inspelningen

 

Vill du ta reda på om Cloud PBX kan vara ett alternativ för ditt företag? Boka gärna in en workshop med oss på https://www.cellip.com/konsulttjanster så berättar vi mer.
om Cellip AB

Om Cellip

Cellip hjälper kunder och partners att bli mer framgångsrika genom att tillhandahålla integrerade telefonilösningar till Microsoft Teams.
Hemsida: Cellip.com
Tele: +46 8 55 80 10 00

Partner till Microsoft

microsoft partner
microsoft partner

By |2020-02-06T15:14:45+00:00mars 22nd, 2017|Case Study, Företagstelefoni, Skype for Business|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.