Se upp med dolda avgifter när du väljer telefonilösning

/, Företagstelefoni/Se upp med dolda avgifter när du väljer telefonilösning

Se upp med dolda avgifter när du väljer telefonilösning

Att inte upptäcka dolda avgifter kan göra din nya telefonilösning till en kostsam historia när den istället ska vara något som fungerar så bra att du inte ens tänker på den. Här kan du läsa mer om hur du undviker dolda avgifter.

Läs alltid det finstilta

Tyvärr är telefonibranschen en bransch som fått lite dåligt rykte. Delvis på grund av den stora mängden alternativ som gör det svårt för kunden att förstå skillnaden mellan olika lösningar och abonnemang. Och delvis på grund av att vissa operatörer använder sig av avtal som inte är så transparenta.

Dolda avgifter är ett exempel på sådan icke-transparens som finns i vissa telefoniavtal. Om du inte är medveten om dessa avgifter när du väljer telefonilösning för ditt företag så kan du få en otrevlig överraskning när du ser den första fakturan.

Avgifterna kan vara svåra att upptäcka eftersom de ofta är inbäddade i det finstilta i avtalet. De kan också tyckas befogade vid första anblicken.

Vissa avgifter är dessutom befogade. Så frågan är: Hur ser du skillnad på avgifter som är schyssta och de som inte är det? Och hur upptäcker du de oschyssta?

Skilj på schyssta och oschyssta avgifter

Vissa avgifter och tilläggstjänster är värda att betala för. Om din verksamhet är beroende av telefoni så är det till exempel motiverat att betala extra för SLA – Service Level Agreement. Då får du snabbt hjälp när du behöver den.

Utbildning är ett annat exempel på kostnad som kan vara väl värd att ta.

Det du ska se upp med är avgifter som appliceras som procentuella påslag på månadsavgiften. Det är inte ovanligt att dessa påslag ligger på mellan 8 och 12% på månadsbeloppet.

Påslagen har olika namn hos olika operatörer. Vanligast är:

  • Serviceavgift
  • Supportavgift
  • Utbildningsavgift

Förvillande lika de avgifter som kan vara befogade alltså.

Poängen är att du självklart ska betala för utbildning som du och dina kollegor behöver. Men betala för den utbildning ni får, inte som ett procentuellt påslag.

Vad beträffar allmän service och support så är vår mening att dessa inte borde finnas som avgifter alls. Det borde ingå i den telefonilösning du köper, utan avgift och i synnerhet inte som ett procentuellt påslag.

Var aktsam på mallofferter

Ett annat fall av dolda avgifter är när den offererade lösningen inte täcker alla företagets behov. Vissa leverantörer använder sig av mallofferter. De visar vad lösningen kostar i ett grundutförande snarare än utifrån vad ni behöver, hur många ni är o.s.v.

Då tillkommer kostnader, många gånger av betydande storlek, utöver det som avtalet anger.

Så här undviker du dolda avgifter

Här är fem råd för att undvika dolda avgifter, och obehagliga överraskningar, nästa gång du väljer telefonilösning:

  1. Läs det finstilta i avtalet och var extra uppmärksam på ovannämnda avgifter
  2. Se till att eventuella avgifter inte består av procentuella påslag på månadsavgiften
  3. Fråga leverantören om det tillkommer avgifter utöver den kostnad per användare som uppges
  4. Se till att offerten speglar er situation innan du binder dig vid avtalet
  5. Säkra att du har rätt att ändra avtalet under leveransen om avvikelserna blir stora

Ökad transparens

fem-misstag-front

Vi tror att alla parter skulle tjäna på ökad transparens i branschen. För att dra vårt strå till stacken, och förenkla för dig som är ansvarig för telefoni på ditt bolag har vi tagit fram en kostnadsfri guide. Dolda avgifter är nämligen bara en av fem fällor vid val av telefoni.

Kanske har du redan läst guiden. Om inte, kan du ladda ner den här: 5 misstag vid val av telefoni och hur du undviker dem

By |2019-01-31T11:45:13+00:00juni 28th, 2017|Fem misstag, Företagstelefoni|1 Comment

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.