Det här måste du veta om bindningstider i telefonilösningar

/, Företagstelefoni/Det här måste du veta om bindningstider i telefonilösningar

Det här måste du veta om bindningstider i telefonilösningar

Det är mycket att tänka på i samband med val av telefonilösning. Och vi ser ofta att företag gör onödiga misstag. De fastnar i en lösning som inte är den bästa, vare sig för deras plånbok eller behov, och i ett avtal som är svårt att komma ur.

3 vanliga situationer

Ett vanligt problem med telefonilösningar är överlappande bindningstider. Det är ett sätt för leverantören att hålla dig kvar som kund. För att komma ur avtalet måste du lösa ut de abonnemang som har bindningstid kvar, ofta till en hög kostnad.

Här är exempel på överlappande bindningstider:

  • Olika bindningstid för olika delar av tjänsten.
    Hos vissa operatörer har olika delar av telefonitjänsten olika löptider. Till exempel kan växeln ha en löptid på 36 månader och användarnas abonnemang en löptid på 24 månader. Eller så kan växeln och abonnemangen ha samma löptid men ändå bli överlappande på grund av att de startar vid olika tidpunkter.
  • Olika bindningstid för olika användare.
    Många företag har en mängd olika slutdatum för medarbetarnas mobilabonnemang. Så snart företaget får en ny medarbetare så görs en ny beställning av abonnemang och ytterligare ett slutdatum adderas.
  • Olika bindningstid på grund av automatisk förlängning vid tillägg och förändring
    Överlappande bindningstider kan också uppkomma om leverantören tillämpar automatisk förlängning i samband med tillägg eller förändringar. I sådana fall startar en ny löptid från det tillfälle ändringen eller tillägget tas i bruk, till exempel om du gör justeringar av din växel. Denna del av tjänsten får en annan bindningstid än huvudavtalet.

Så här undviker du problem med överlappande bindningstider

Om du idag sitter fast i ett avtal som du vill komma ut så har du dessa alternativ:

  • Lösa ut de delar av tjänsten som har bindningstid kvar.
  • Kolla om du kan förhandla om avtalet.

När du sedan väljer en ny telefonilösning bör du säkerställa att det nya avtalet tillåter att du gör nästa upphandling vid en gemensam tidpunkt.

  • Se till att det finns en tydlig sluttidpunkt i huvudavtalet. Då ni har rätt att avsluta eller förhandla om villkoren, oavsett det finstilta i de allmänna villkoren.
  • Kräv att hela lösningen, inklusive alla mobilabonnemang, kan avslutas samtidigt som huvudavtalet löper ut!

Fyra andra fallgropar vid val av telefoni

fem-misstag-frontSom stöd till dig som är ansvarig för telefoni på ditt bolag har vi tagit fram en kostnadsfri guide.

Vid sidan av överlappande bindningstider så innehåller den fyra andra vanliga fallgropar vid val av telefoni.

Har du inte läst den än så kan du ladda ner den här: 5 misstag vid val av telefoni och hur du undviker dem.
om Cellip AB

Om Cellip

Cellip hjälper kunder och partners att bli mer framgångsrika genom att tillhandahålla integrerade telefonilösningar till Microsoft Teams.
Hemsida: Cellip.com
Tele: +46 8 55 80 10 00

Partner till Microsoft

microsoft partner
microsoft partner

By |2019-08-05T11:48:53+00:00mars 21st, 2018|Fem misstag, Företagstelefoni|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.